214620 feriebil 0c7f55 large 1466493573

Tesla’s deze zomer ook bij SnappCar populair

Ruim 20.000 Nederlanders op vakantie met deelauto deze zomer

Utrecht, 31 juli 2016 – Op vakantie met de auto van de buren. Ruim 20.000 Nederlanders kozen er deze zomer al voor om op vakantie te gaan met een deelauto. Dat blijkt uit cijfers van SnappCar.nl, het grootste autodeelplatform waar je als particulier je auto kunt delen met iemand anders. Voor de zomermaanden mei, juni en juli en augustus noteerde SnappCar tot dusver een recordaantal van 20.101 boekingen. Een stijging van bijna 100% ten opzichte van vorig jaar, toen ruim 10.000 Nederlanders op vakantie gingen met een deelauto. Honderden auto’s werden ‘last minute’ geboekt, door mensen die alsnog besloten om met een deelauto op vakantie te gaan. Onder de vakantiedeelauto’s bevond zich een groot aantal Tesla’s: ruim honderd mensen gaan deze zomer op pad met een Tesla model S.

Met het aanbreken van de zomerperiode zag SnappCar het aantal boekingen dit jaar fors stijgen. Voor de periode mei, juni, juli en augustus noteerde het bedrijf een stijging van 50% ten opzichte van voorgaande maanden. Ook de gemiddelde huurperiode van de deelauto’s stijgt in deze maanden: van 1,5 dag naar 4-5 dagen. De langste huurperiode is maar liefst 47 dagen.

Pascal Ontijd, medeoprichter SnappCar

Zélf een auto kiezen

Juist in de zomerperiode ontdekken veel Nederlanders de mogelijkheden van autodelen. Pascal Ontijd, medeoprichter SnappCar: “In deze tijd is de belangrijkste plus van een deelauto dat je zélf een auto kunt kiezen die precies past bij de trip die je wilt maken. Of je de Zwitserse bergen wilt trotseren of wilt genieten in een cabrio van de Italiaanse kust. Daarnaast is het prettig dat je de auto veelal binnen een straal van 1 kilometer kunt ophalen en terugbrengen. En per saldo voor een prijs die gemiddeld 30% lager ligt dan een traditionele huurauto.”

Op pad met een Tesla

De meest populaire vakantiedeelauto is de Peugeot 206 gevolgd door de Volkswagen Polo en Opel Corsa. Maar ook luxere auto’s doen het goed op SnappCar. Kondigde Tesla recent aan autodelen mogelijk te maken voor de autobezitters, veel Teslabezitters delen hun auto al via SnappCar. Er zijn deze zomer maar liefst 111 boekingen gedaan voor de 71 Tesla’s die op SnappCar staan. De gemiddelde prijs voor een dagje op pad met een Tesla ligt op €250.

Autodelen moet makkelijk en laagdrempelig zijn.

Pascal Ontijd, medeoprichter SnappCar

Snel en spontaan op pad

Ruim 600 huurders boekten last minute een auto door gebruik te maken van de nieuwe ‘instant booking functie’ die SnappCar vlak voor de zomerperiode introduceerde. Met deze functie kunnen autobezitters hun auto voor een specifieke periode beschikbaar stellen zodat deze ‘last minute’ en zonder extra afstemming met hen kan worden geboekt. In de korte tijd sinds de introductie is de functie zeer populair geworden bij de huurders. Pascal Ontijd: “Autodelen moet makkelijk en laagdrempelig zijn. Deze instant booking functie is een belangrijke stap richting altijd en overal, snel en makkelijk een auto kunnen delen.”

SnappCar, opgericht in 2011 door Victor van Tol en Pascal Ontijd, is de grootste Nederlandse en tweede Europese online community waar particulieren makkelijk en uitstekend verzekerd hun auto met elkaar kunnen delen. Als social enterprise wil SnappCar een positief verschil maken op ecologisch, economisch en sociaal niveau. Samen zorgen de bijna 200.000 leden van de SnappCar community in Denemarken, Duitsland, Nederland en Zweden voor een sterker sociaal netwerk in wijken en gemeenten, meer ruimte, minder CO2 uitstoot en besparing op kosten. www.SnappCar.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

SnappCar, het op één na grootste peer2peer-autodeelplatform van Europa, gelooft dat inefficiëntie leidt tot verspilling. SnappCar streeft daarom naar 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022, met meer ruimte en minder CO2-uitstoot in stedelijke gebieden tot gevolg. Opgericht in 2011, ‘Snappen’ in 2017 400.000 Nederlanders, Denen, Zweden en Duitsers op een makkelijke, betrouwbare en leuke manier. www.SnappCar.nl