209270 img 0812 3a62d2 large 1463652076

SnappCar verwelkomt 200.000e deelnemer

Utrecht, 2 september 2016 – “Ik vind de deeleconomie geweldig en deel dan ook graag mijn nette en goed onderhouden Toyota Yaris. Een heel prettig autootje dat door zijn 1.5 motor zuinig maar vlot rijdt.” Met die tekst begon Kristian (31 jaar) zijn deelname aan SnappCar, het grootste online platform waar je als particulier je auto kunt delen. Kristian is de 200.000e deelnemer van het Utrechtse bedrijf dat binnenkort bovendien bijna vijf jaar bestaat. Een belangrijke mijlpaal op weg naar een Europa waar miljoenen mensen in stedelijke gebieden hun auto’s met elkaar delen, maar nog lang niet genoeg. Met 200.000 deelnemers in Nederland, Denemarken en Zweden die ruim 25.000 auto’s met elkaar delen, is SnappCar nu het op éé na grootste autodeelplatform in Europa en het derde wereldwijd. De komende jaren zet SnappCar vooral in op het aantrekken van autobezitters, onder meer via technologische innovaties.

Van de 200.000 deelnemers in de SnappCar community is een groot deel, circa 60%, woonachtig in en om grote steden als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag maar ook Stockholm en Kopenhagen. SnappCar verwacht dat met name in dit type ‘urban areas’ in heel Europa het aantal deelnemers de komende jaren flink zal toenemen. Grote druk op bereikbaarheid vormt daarbij een belangrijke driver, aldus Victor van Tol, CEO SnappCar: “Met een groeiend aantal inwoners en meer drukte op de weg als gevolg van de aantrekkende economie, is er steeds meer behoefte aan slimme, flexibele mobiliteit, als aanvulling op de trein, bus, metro en fiets. Autodelen helpt om het aantal benodigde auto’s te beperken én het zorgt voor efficiënter en veelzijdiger gebruik van de bestaande auto’s. Bovendien heeft het een enorm groeipotentieel dankzij het laagdrempelige karakter en de grote populariteit onder inwoners.”

Autobezitter overstag

Naast de behoefte aan flexibele mobiliteit vormt technologie een belangrijke voorwaarde voor verdere groei in de komende jaren. Nieuwe technologie die autodelen nog makkelijker en laagdrempeliger maakt moet helpen om vooral óók de autobezitters te overtuigen om hun auto te gaan delen. Zo introduceerde het platform deze zomer ‘instant booking’ waarbij auto’s direct, zonder afstemming tussen huurder en eigenaar kunnen worden geboekt. Met name in de zomerperiode, waarin auto’s weken achter elkaar stil staan, werd hier al intensief gebruik van gemaakt door honderden deelnemers. Ook maakte SnappCar deze zomer de overstap naar ‘paperless’, waarbij het hele proces, van reservering tot betaling volledig digitaal wordt doorlopen. Tot slot werkt SnappCar er momenteel hard aan om te zorgen dat deelnemers in de loop van 2017 ‘keyless’ toegang kunnen krijgen tot de deelauto’s.

Besparen op kosten en Volkswagen Polo

Waarom startten de deelnemers van SnappCar ooit met autodelen? Zowel voor de autoverhuurders ( 75%) als voor de autohuurders (80%) is besparing op kosten veruit de belangrijkste reden om een auto te delen. Daarnaast kiezen huurders (70%) voor autodelen omdat zij dichtbij huis, vaak al in dezelfde straat, kunnen beschikken over een deelauto. Voor de verhuurders is het ontmoeten van leuke, interessante mensen, naast het kostenaspect, een belangrijke reden om hun auto te delen (55%). Ook het ‘goed doen’ en het helpen van anderen is voor veel verhuurders (70%) een belangrijke motivatie. Onder de deelnemers van SnappCar is de Volkswagen Polo veruit de meest populaire auto. Het is de auto die het meest wordt aangeboden en ook het meest wordt gehuurd. Voor een bedrag variërend tussen € 15,- en € 35,- per dag kun je er al mee op pad. Na de Polo volgen de Peugeot 206 en de Citroën Berlingo als de meest gehuurde auto’s.

SnappCar, opgericht in 2011 door Victor van Tol en Pascal Ontijd, is de grootste Nederlandse en tweede Europese online community waar particulieren makkelijk en uitstekend verzekerd hun auto met elkaar kunnen delen. Als social enterprise wil SnappCar een positief verschil maken op ecologisch, economisch en sociaal niveau. Samen zorgen de 200.000 leden van de SnappCar community in Denemarken, Duitsland, Nederland en Zweden voor een sterker sociaal netwerk in wijken en gemeenten, meer ruimte, minder CO2 uitstoot en besparing op kosten. www.SnappCar.nl

SnappCar, het op één na grootste peer2peer-autodeelplatform van Europa, gelooft dat inefficiëntie leidt tot verspilling. SnappCar streeft daarom naar 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022, met meer ruimte en minder CO2-uitstoot in stedelijke gebieden tot gevolg. Opgericht in 2011, ‘Snappen’ in 2017 400.000 Nederlanders, Denen, Zweden en Duitsers op een makkelijke, betrouwbare en leuke manier. www.SnappCar.nl