Europcar Group investeert verder in mobiliteitsmarkt

Europcar Group investeert in SnappCar, het op één na grootste peer-to-peer autodeelplatform van Europa

• SnappCar haalt investering op van consortium geleid door Europcar

• Europcar Group investeert verder in mobiliteitsmarkt

Europcar Group, Europees marktleider in autoverhuurdiensten en een grote speler in mobiliteitsmarkten, kondigt aan met haar Lab (de innovatietak van Europcar) een 20% minderheidsbelang te nemen in SnappCar, de Nederlandse peer-to-peer autodeel scale-up. Deze investering is volledig in lijn met Europcar Group’s ambitie om wereldwijd marktleider te worden in mobiliteitsoplossingen. Het bieden van een sterk alternatief voor autobezit wordt hiermee onderdeel van Europcar Group’s diverse portfolio van reeds beschikbare oplossingen binnen de mobiliteitsmarkt. De investering stelt SnappCar in staat om peer-to-peer autodelen in Europa naar de volgende fase van ontwikkeling te brengen. SnappCar streeft naar 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022, met als gevolg meer leefruimte in stedelijke gebieden en een significante vermindering van de jaarlijkse CO2 uitstoot.

Met deze investering sluit Europcar zich aan bij bestaande aandeelhouders Autobinck Group en de Deense startup studio Founders, die met deelname aan dit consortium hun commitment aan SnappCar verlengen. Het totale bedrag van de investeringsronde bedraagt €10 miljoen euro. De investeerders bundelen hun krachten met een gedeelde ambitie: SnappCar helpen om impact te maken in nieuwe gebieden binnen Europa en daarnaast het verder verbeteren en innoveren van de gebruikerservaring van het platform. Een voorbeeld hiervan is het introduceren van ‘keyless technologie’, waarmee een auto via de SnappCar app geopend kan worden.

SnappCar is een Nederlandse scale-up en social enterprise, opgericht in 2011. Met meer dan 250.000 gebruikers en ruim 30.000 beschikbare auto’s op het platform, is SnappCar het op één na grootste peer-to-peer autodeelplatform in Europa. SnappCar is actief in Nederland, Denemarken en Zweden en heeft de intentie naar nieuwe markten uit te breiden.

De gemiddelde auto staat 23 uur per dag stil. SnappCar gelooft dat inefficiëntie leidt tot verspilling. SnappCar wil peer-to-peer autodelen gemeengoed maken voor miljoenen Europeanen, door hen in staat te stellen auto’s op een gemakkelijke, betrouwbare, en leuke manier te delen.

Deze minderheidsinvestering maakt het voor Europcar Group mogelijk zijn mobiliteitsaanbod verder te ontwikkelen en een groter publiek te bereiken. Europcar gelooft dat het een rol kan spelen bij de adoptie van peer-to-peer autodelen in stedelijke gebieden en in gebieden waar het aanbod van deelauto’s niet in lijn is met de vraag.

Peer-to-peer autodeelplatforms hebben een grote behoefte aan autoaanbod en met een gemiddelde vloot van 214.000 voertuigen (in 2016) kan Europcar van significant belang zijn.

“We zijn verheugd een aandeel in SnappCar te verwerven. Het Lab investeerde in SnappCar omdat het de potentiële groei erkent en het Europcar in staat stelt het mobiliteitsaanbod te verrijken en zich op nieuwe typen klanten te richten. We zien een grote kans SnappCar in Europa te ondersteunen met het accelereren van de ontwikkeling van het peer-to-peer autodeelplatform.”

Zegt Sheila Struyck, Managing Director van de New Mobility Business Unit en Europcar Lab Lord.

Victor van Tol, co-founder & CEO:

“Wij verwelkomen Europcar als aandeelhouder en partner op weg naar de verovering van Europa. Net als AutoBinck Group beschikt Europcar over zeer waardevolle expertise en kennis van de hedendaagse mobiliteitsmarkt. Samen kunnen we SnappCar’s impact in Europa optimaliseren, en tegelijkertijd het platform en de gebruikerservaring voor onze deelnemers verder verbeteren en innoveren.”

Over Europcar Group

Europcar Group staat genoteerd op de Euronext beurs van Parijs. Europcar is Europees marktleider in autoverhuurdiensten en voorname speler in mobiliteitsmarkten. Met activiteit in meer dan 130 landen en regio’s, inclusief negen dochterondernemingen in Europa en twee in Australië en Nieuw-Zeeland, biedt Europcar haar klanten een uitgebreid netwerk van autoverhuurdiensten bestaand uit 100% dochterondernemingen en sites beheerd door franchisehouders en partners. De groep handelt voornamelijk onder de merknamen Europcar®, InterRent® en Ubeeqo®. Klanttevredenheid vormt het hart van de missie van de groep en al haar medewerkers. Deze toewijding jaagt de continuerende ontwikkeling van nieuwe diensten aan. Het Europcar Lab, gevestigd in Parijs, is opgericht met als doel het beter begrijpen van toekomstige uitdagingen op het gebied van mobiliteit, door innovatie en strategische investeringen, zoals Ubeeqo, E-Car Club of Brunel.

SnappCar, het op één na grootste peer-to-peer autodeelplatform van Europa, gelooft dat inefficiëntie leidt tot verspilling. SnappCar streeft daarom naar 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022, met meer leefruimte en een vermindering van miljoenen tonnen aan CO2 uitstoot. Opgericht in 2011, ‘Snappen’ in 2017 ruim 250.000 Nederlanders, Denen en Zweden ruim 30.000 auto’s met elkaar op een makkelijke, betrouwbare en leuke manier. SnappCar’s hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht, Nederland, en houdt kantoren in Stockholm en Kopenhagen.

Meer details op onze websites:

europcar-group.com

blog.snappcar.nl/

Contacten

SnappCar / Press relations

Tessa Oostdam

tessa@snappcar.nl

Europcar / Press relations

Nathalie Poujol

europcarpressoffice@europcar.com

Europcar / Investor relations

Olivier Gernandt