Samenwerking NS, SnappCar en Uber biedt alternatief voor eigen auto

Twee op de drie Amsterdammers ziet apps als alternatief voor autobezit

Amsterdam, 5 september 2017  - NS, SnappCar en Uber gaan samenwerken om inwoners uit Amsterdam een goed alternatief te bieden voor het hebben van een eigen auto. De drie partijen creëren de #DitchYourKeys-campagne waarbij mensen worden uitgedaagd hun autosleutel in te leveren en de auto een week te laten staan. Deelnemers zullen van 15 tot 22 september reizen door alleen gebruik te maken van Uber en SnappCar aangevuld met openbaar vervoer en extra diensten aangeboden via de NS Business Card.

Onderzoek

Uit internationaal onderzoek van ORB in opdracht van Uber onder duizend inwoners van Amsterdam blijkt dat meer dan tweederde van de Amsterdammers (68 procent) mobility apps zoals Uber en SnappCar ziet als alternatief voor eigen autobezit. De helft van de inwoners die meer dan een auto bezit (51 procent), zegt het zelfs met een auto te kunnen doen als ze makkelijker kunnen reizen met apps in combinatie met betrouwbaar openbaar vervoer. Uit data van Uber is bovendien gebleken dat ongeveer 25 procent van alle ritten in de ochtendspits in Amsterdam bij een van de NS treinstations begint of eindigt.

Thijs Emondts, General Manager Uber Nederland: “De manier waarop we ons door steden verplaatsen is aan het veranderen en Amsterdam gaat daarin mee. We zien en horen dat steeds meer inwoners van Amsterdam open staan voor een toekomst zonder een eigen auto. Het gebruik van apps zoals Uber, in combinatie met onder andere het openbaar vervoer, verbetert luchtkwaliteit, vermindert verkeerscongestie en geeft ruimte terug aan de stad doordat er minder parkeerplekken nodig zijn.”

De samenwerking

NS, SnappCar en Uber komen samen in actie door deel te nemen aan de  European Mobility Week. Inwoners uit Amsterdam worden uitgedaagd om een week lang hun auto te laten staan en alleen gebruik te maken van mobility apps en openbaar vervoer om naar hun werk te gaan, boodschappen te doen of bijvoorbeeld een regulier familiebezoek buiten de stad te doen. Geselecteerde deelnemers die op 15 september hun autosleutel inleveren, krijgen in ruil hiervoor een tegoed voor de apps Uber, voor de snelste rit van A naar B, en SnappCar, voor het huren van een auto in de buurt. Daarnaast ontvangen zij een NS Business Card waarmee ze toegang hebben tot al het openbaar vervoer en deur-tot-deurdiensten zoals Greenwheels en de OV-fiets. Aan het einde van de week worden deelnemers gevraagd deel te nemen aan een focusgroep om hun ervaringen te delen.

Victor van Tol, co-founder en CEO SnappCar: “Wij vinden dat er genoeg auto’s zijn om aan de mobiliteitsbehoefte van Amsterdammers te voldoen. Het delen van auto’s leidt tot minder CO2 uitstoot, meer leefruimte in de stad en financiële besparing voor auto-eigenaren én huurders. De DitchYourKeys-campagne is een mooie manier om te laten zien dat je niet altijd meer een auto hoeft te bezitten om te voorzien in je mobiliteitsbehoefte. Daarnaast is de European Mobility Week bij uitstek het moment om je auto zelf eens te verhuren.”

Roger van Boxtel, President-Directeur NS: “Wij willen mensen helpen om vrij te reizen op de manier die op dat moment het beste bij ze past. Het idee dat mensen kiezen voor óf de auto óf de trein is achterhaald. Met onze NS Business Card heb je de keuze om met trein, tram, bus, metro, Greenwheels en OV-Fiets te reizen. Wij zijn benieuwd naar de resultaten.”

Meer informatie over #DitchYourKeys is hier te vinden.

Download PDF
Download PDF
Over SnappCar

SnappCar, het op één na grootste peer2peer-autodeelplatform van Europa, gelooft dat inefficiëntie leidt tot verspilling. SnappCar streeft daarom naar 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022, met meer ruimte en minder CO2-uitstoot in stedelijke gebieden tot gevolg. Opgericht in 2011, ‘Snappen’ in 2017 400.000 Nederlanders, Denen, Zweden en Duitsers op een makkelijke, betrouwbare en leuke manier. www.SnappCar.nl

berichten