2019: jaar van de gedeelde private lease-auto

214617 feribiler bb48a8 large 1466492421

Autodeelplatform sluit overeenkomsten met Justlease, Directlease, Privatelease.com en ALD Automotive

Utrecht, 1 maart 2019 - SnappCar, het grootste autodeelplatform voor particulieren in Nederland, zet na een succesvolle pilot verder in op het onderling delen van private lease-auto’s. Het platform heeft als ambitie om het aantal gedeelde private lease auto’s op het platform in 2019 minimaal te vervijfvoudigen naar 1500. SnappCar heeft daartoe overeenkomsten gesloten met vier van de grootste leasemaatschappijen in Nederland: Justlease, ALD Automotive, Directlease en Privatelease.com. Het delen van leaseauto’s draagt niet alleen bij aan het ‘vergroenen’ van het deelauto-aanbod met meer compacte en schone auto’s, het is volgens SnappCar bovenal dé manier om de adoptie van autodelen te versnellen.

Pilot: private leaseauto 2x zo vaak verhuurd

Justlease, ALD Automotive, Directlease en Privatelease.com spreken met hun leaserijders af dat zij hun auto minimaal twee keer per maand verhuren via SnappCar in ruil voor een flinke korting op de leaseprijs. Bij leasemaatschappij Leaseplan is het al sinds 2017 mogelijk dat private lease rijders hun auto delen via SnappCar. Het afgelopen jaar deed SnappCar ervaring op met het delen van zo’n 300 private lease-auto’s via haar platform. Samen met Privatelease.com liep een pilot waarbij leaserijders in ruil voor een flinke korting, hun auto minimaal twee keer per maand moesten verhuren via SnappCar. Dat bleek een succes: een eigenaar van een private lease-auto verhuurt deze in het eerste jaar bijna twee keer zoveel als een verhuurder van een gewone deelauto in dezelfde periode. Sommige leaserijders rijden daardoor voor een paar tientjes per maand rond in een nieuwe, schone en volledig verzekerde auto, anderen houden er zelfs geld aan over.

Volledig gecommitteerde verhuurders

Het succes van de pilot bevestigt de potentie van het delen van private lease-auto’s volgens SnappCar. Het platform ziet dan ook volop kansen in de toenemende populariteit van private lease. Victor van Tol, CEO SnappCar: “De kracht van de gedeelde private leaseauto zit ‘m in het feit dat de verhuurders van begin af aan volledig gecommitteerd zijn om hun auto delen. Dat is immers part of the deal met de leasemaatschappij. Dat zorgt voor gemotiveerde en flexibele verhuurders die, als ze eenmaal zijn gestart en de voordelen hebben ervaren, intrinsiek gemotiveerd zijn om hun auto te blijven delen. Dat is een essentiële stap op weg naar de situatie waarin mensen autodelen gaan inzetten voor hun dagelijkse mobiliteit.”

Meer te kiezen

De pilot vond plaats met de  Fiat 500, dankzij de samenwerking met de leasemaatschappijen wordt het aanbod van modellen verder uitgebreid met de Peugeot 108, Volkswagen Polo, Opel Astra, en de Dacia Logan. Van Tol: “Door de uitbreiding in modellen is er voor de huurders op ons platform meer te kiezen. Daar komt bij dat deze auto’s nieuw zijn, een lage uitstoot hebben en zuinig zijn. Ook dat is niet alleen voor SnappCar, maar ook voor onze deelnemers een belangrijk voordeel. Wat ons betreft wordt 2019 dan ook het jaar van de gedeelde private lease-auto.”

SnappCar, het op één na grootste peer2peer-autodeelplatform van Europa, gelooft dat inefficiëntie leidt tot verspilling. SnappCar streeft daarom naar 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022, met meer ruimte en minder CO2-uitstoot in stedelijke gebieden tot gevolg. Opgericht in 2011, ‘Snappen’ in 2019 600.000 Nederlanders, Denen, Zweden en Duitsers op een makkelijke, betrouwbare en leuke manier. www.SnappCar.nl